Scania P124G-470 12x4x8 met Nooteboom-Scheurele Intercombi dieplader, geladen met Cat 365cl rupsdieplepel

Holtrop v.d. Vlist Assen, 23 september 2007

De Trekker
Deze 6-assige Scania P124G-470 is van Holtrop v.d.Vlist uit Assen. Het is een eenmalig voertuig wat geheel op klantenwens is ontstaan.
De truck is eenmalig omdat het een ombouw van een 8×4 naar een 12×4 is. Het concept voor de ombouw is bij Beers ontstaan, waarna het plaatsen van de assen in Zweden heeft plaatsgevonden.
De asconfiguratie is dus een 12×4/8. Dit betekend dat de voorste 3 assen en de (achterste) sleepas sturen. De assen 4 en 5 zijn aangedreven. De 3e vooras en de sleepas zijn bij de ombouw gemonteerd. Alle assen van de trekker zijn luchtgeveerd.
Achter de cabine staat de dieseltank. De 12-liter Scania motor met 470 pk (Turbocompound) is normaal niet leverbaar onder de P-cabine. Om toch voldoende koelcapaciteit voor deze motor te verkrijgen, werd achter de cabine een extra radiateur geplaatst. De P-cabine is hier gekozen vanwege de hoogte. Deze cabine is dusdanig laag dat gieken van bouwmachines over het dak gelegd kunnen worden.
Deze voertuigen worden ingezet voor het transporteren van zware ondeelbare lading zonder dat een dolly tussen de truck en de oplegger noodzakelijk is. Dit is beter voor de wendbaarheid en lengte van het voertuig. Het nadeel is dat je er het buitenland niet mee in mag.

De dieplader
Achter de trekker hangt een 5-assige Nooteboom-Scheuerle dieplader die voorzien is van de zwaardere pendelassen. Alle assen zijn gestuurd. Dit is een dieplader die Nooteboom in samenwerking met Scheuerle heeft ontworpen en gebouwd. De dieplader heeft een erg lange zwanenhals. Dit omdat de trekker zo lang is en de koppelschotel boven de 2 aangedreven assen zit gemonteerd. Zo wordt maximale druk op de aangedreven assen gecreëerd.
Het terreingewicht van deze combinatie mag, met een ontheffing, in Nederland 125,5 ton bedragen. Het laadvermogen is dan ongeveer 75 ton. Dit betekent dat het eigen combinatiegewicht een goeie 50 ton bedraagt! De trekker is al 10 meter lang, de totale lengte bedraagt 25,5 meter. Met uitgeschoven dieplader is dit ongeveer 29 meter.

Het model

Ik zag deze combinatie voor het eerst in het echt op de VAR waar ik werk. Hij kwam een Cat 966G shovel ophalen. Ik heb gelijk mijn camera opgehaald en foto’s gemaakt. Ik was onder de indruk van deze combinatie dat ik meteen aan het denken was in hoeverre het mogelijk was deze na te bouwen. Ik ben daarna ook nog naar Assen geweest waar hij stond. Ik heb zoveel mogelijk opgemeten en gefotografeerd.

Het moest te doen zijn. Ik moest alleen nog een lading verzinnen. Een grote shovel kan bijna niet. Je zit meteen al met de wielmaat die Lego niet maakt. Een grote rupsdieplepel leek me mooier. De keuze viel op de

Caterpillar 365 C L. Dit is een 70 tons rupskraan die ik nader toelicht en beschrijf bij ‘bouwmachines’.


De Scania


Ik begon met de scania trekker. Dat ging redelijk snel. Met een bepaalde overbrenging in het stuursysteem sturen as 1 en 2 met een grote uitslag, en as 3 en 6 met een kleinere uitslag. De cabine was moeilijker, aangezien de oranje kleur in Lego beperkt onderdelen te krijgen zijn. 1×1 plates en tiles zijn er niet. Ik wilde de deuren ook werkend maken, maar dat werd te complex en te groot. De cabine kan wel kantelen, als eerst de grill is geopend, de 6-cilinder is dan zichtbaar. Het interieur zit er compleet in, net als de opbouw achter de cabine: de extra radiateur, reservewiel, kisten, luchttanks, hydrauliektank , dieseltank en beschermbeugel achter het dak. Ook de originele bestickering en striping zit erop. Dit was erg veel werk. Ik heb alle stickers zelf gemaakt, alleen voor de letters Holtrop van der Vlist heb ik watertransfers laten maken.

De Nooteboom-Scheurele Intercombi dieplader

Dit werd lastiger. Ik begon met de laadvloer. Daarna de zwanenhals. Ik kreeg het maar niet voor elkaar de hals sterk genoeg te krijgen. Ik wilde dat de vloer pneumatisch d.m.v. cilinders in de hals (en net als hoe het in het echt werkt) omhoog en omlaag kon. Dit zonder lading, het is maar lego en een kraan weegt heel wat dus dat is onmogelijk. Ja, het kan wel maar dat doet afbreuk aan je model. Dan word de constructie erg groot en complex en dan lijkt het niet meer op de echte.

Uiteindelijk lukte het. Maar het kostte heel veel tijd. Ik kan de laadvloer pneumatisch liften. De vloer is uitschuifbaar, ongeveer 25 cm extra. ook de verbredingsbalken voor brede lading kunnen uit en in klappen.

 

Toen het achterstel, ik kon het niet voor elkaar krijgen om op deze schaal pendelassen te maken zoals de dieplader dat ook heeft. Ik had te weinig ruimte voor de opbouw boven de wielen. Ik heb toen maar besloten er gewone besturing onder te maken. (eurodieplader). Alle assen sturen d.m.v. lucht. De assen hebben een opeenlopende stuuruitslag.


De laadvloer is afkoppelbaar om zo de kraan te kunnen lossen.

Het geheel is voorzien van uitklapbare verbredingsbalken, reservewielen, breedteschilden, zwaailampen, gele en rode striping, en de nodige bestickering.
Voor alles wat rvs en aluminium is, (bijv. traanplaten) heb ik light bluish gray onderdelen gebruikt. Dit staat mooier. 99 procent van de onderdelen zijn nieuw.

De Caterpillar kraan past er mooi bij. Ik ben erg tevreden over het resultaat. De combinatie oranje, zwart, geel ziet er schitterend uit.

Gegevens:

Lengte met ingeschoven dieplader: 155 cm

Lengte met uitgeschoven dieplader: 175 cm

Hoogte (trekker): 17,5 cm

Breedte (trekker): 16 cm

Hoogte met kraan: 24 cm

Breedte met kraan: 22 cm

Datum aanvang bouw: 18 juli 2006

Bouwtijd: ongeveer 14 maanden. (met kraan) uren weet ik niet….

origineel

12 reacties op “Scania P124G-470 12x4x8 met Nooteboom-Scheurele Intercombi dieplader, geladen met Cat 365cl rupsdieplepel

  1. Beste Frank,
    Ten eerste: Geweldig!!!! Wat een schitterend model.
    Zelf ben ik al maanden bezig om een trailer te maken. Inmiddels heb ik een afneembare zwanenhals. Ik kom alleen maar niet verder met de besturing van de trailerassen. In de beschrijving zeg je dat jij die pneumatisch hebt weten te sturen. Ik ben helaas geen techneut en loop iedere keer vast bij het proberen. Zo jij mij enkele tips kunnen geven??? Ik zou heel graag een foto willen zien van de onderkant van het assenstelsel…. Overigens begrijp ik het volkomen wanneer je niet reageert. Je zult ongetwijfeld vele van dergelijke verzoeken krijgen. Nou ja, in ieder geval bedankt voor bovenstaande foto’s. Groeten, Peter

  2. wat kan u goet bouwen zeg!
    wat een mooie truck zeg !
    zoiets wil ik ook gaan bouwen maar heb net niet genoeg lego er voor,
    maar ga het wel proberen
    gr,albert

  3. Ik heb van technic gebouwd hij doet het goed en jij kan het beter maar ik heb de trailer met pneumatische pompjes gestuurd en het werkt

  4. Hallo Frank,
    Ik ben zelf niet techniche maar ik vind deze truck zo mooi dat ik hem wel na wil bouwen, als er een bouwtekening bestaat van deze truck met trailer is er dan tegen betaling aan te komen.
    Gr. Gerard van Eijsden

  5. Hallo frank
    ik heb net de Caterpillar 365CL bewondert
    ben ook zo iets aan het maken naar voorbeeld van een bruder spelgoed kraan
    maar sjee wat is dit een mooi ding
    hoe en met wat voor een doos
    of lossen onderdelen en is er een tekening van ?hoe bouw je dit en is hij radiografisch bestuurbaar ?
    graag hoor ik van je
    groet Ben Janssen
    ben231157@hotmail.com

Laat een reactie achter op keesvankooten Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *