Caterpillar 365CL

Deze machine heb ik gebouwd omdat er een lading nodig was voor de combinatie van Holtrop van der Vlist. (te vinden bij speciaal transport) ik dacht eigenlijk meteen al aan een zware rupsgraafmachine. Nu nog een merk, neem het feit dat Holtrop veel voor Caterpillar rijdt, en dat ik gek van CAT ben, is de keuze snel gemaakt. Het moest allen wel een grote machine worden anders staat het zo lullig op een combi die rond de 75 ton kan laden.het werd dus de 365c van CAT. Deze machine weegt bedrijfsklaar ongeveer 70 ton en is de op een na grootste graafmachine die CAT bouwt in deze klasse. Uiteraard is deze machine met verschillende gieklengtes, onderwagens en opties leverbaar. De motor die erin ligt is een CAT C15 acertmotor met een vermogen van 411pk. De rest aan pompen enz. maakte niet uit want die bouwde ik er toch niet in. Deze info was snel te vinden op de site van pon-cat. Even de maten omrekenen naar de schaal waarin ik bouw en ik kon beginnen.


Ik koos voor de gemiddelde maten, omdat dit geen replica is van een machine die bij een bedrijf draait. De lengte van de hoofdgiek is 7 meter, en van de stick 3 meter 60. De breedte van de rupsplaten 90 cm. De lengte van de rupsen is 5 meter 80.


Ik wilde wel een bestuurbaar model maken waar alles van werkte, maar als legobouwer op deze schaal loop je dan weer tegen het bekende probleem aan; de korte cilinders van LEGO. Dit lijkt natuurlijk nooit op het echte.


Dan maar statisch. Ik heb er wel aandrijving voor het rijwerk ingebouwd. Hij kan rijden en schranken doordat de rupsen onafhankelijk zijn aangedreven. De rupsen heb ik gebouwd van de lego tandwielen en kettingen uit de jaren 70. Deze zijn na een beetje zoekwerk nog wel tweedehands te krijgen maar wel prijzig. De onderwagen zelf vormde geen groot probleem. De draaikrans wel, de originele van LEGO is niet echt stabiel voor dit grote werk. Mede omdat ik in de machine als contragewicht lood in geladen heb en aan de andere kan uiteraard de giek staat te trekken.

Ik heb de cilinders van de giek zo gemaakt dat ik een paar busjes meer of minder plaats, de stand van de cilinder en dus de giek kan veranderen. Dit lijkt door de kleur light bluish gray net op echte verchroomde zuigerstangen. Ook de leidingen enzovoort van de cilinders zitten erop.

 

 

De giek zelf koste wel de nodige tijd en moeite, door de knik die een de giek zit en het taps toelopen ervan. Ook moest hij sterk genoeg zijn om de stick en bak te kunnen houden. Na veel werk van slopen en weer opbouwen lukte het. De bak en de stick heb ik later gebouwd, het ging me er eerst om dat hij op de dieplader van de Scania kon staan en vanwege zijn grootte word de stick er meestal afgehaald tijdens transport.

 

Na ongeveer een klein jaar was hij af, en de kraan staat prachtig op de combinatie van Holtrop door de mooie kleurstelling. Al met al een geslaagd model vond ik zelf.


Overige gegevens en maten:

Breedte: 22,5 cm

Rupslengte: 35 cm

Hoofdgiek: 43,5 cm

Stick: 22,5 cm

Reikwijdte\graafdiepte: ongeveer 70 cm

Cabinehoogte: 20 cm
origineel